Dotacje na promocję czytelnictwa - ruszyły programy MKIDN. Jak złożyć wniosek?

Marzy ci się wydanie książki, organizacja festiwalu literackiego czy przygotowanie kampanii społecznej promującej czytanie? Sprawdź, czy możesz starać się o dofinansowanie na realizację swojego pomysłu.


W tym roku wyjątkowo późno, ale w końcu ruszył - nabór wniosków na projekty ministra kultury. Można je składać do końca stycznia. O dotacje na przedsięwzięcia z różnych dziedzin kultury mogą starać się instytucje, stowarzyszenia, ale także przedsiębiorstwa czy osoby prowadzące działalność gospodarczą, a więc biblioteki, wydawnictwa, a  może nawet blogerzy, jeśli mają zarejestrowaną firmę. Są chętni?

W sumie ogłoszono 29 programów od muzyki przez film po ochronę zabytków, ale oczywiście skupię się na tych dotyczących szeroko pojętego czytelnictwa. 

Z tego zakresu są następujące programy: promocja czytelnictwa, partnerstwo dla książki, czasopisma. W późniejszym terminie zostanie ogłoszony nabór także do programu literatura.  Każdy z programów dzieli się z kolei na zadania, które określają, co dokładnie chcemy i możemy zrobić w jego ramach. Zanim zabierzesz się za spisywanie swoich pomysłów i uzasadnianie, dlaczego potrzebujesz dofinansowania, sprawdź, do którego programu i zadania twoje działania najbardziej pasują. To usystematyzuje twoją pracę i przede wszystkim zminimalizuje ryzyko odrzucenia wniosku z powodu błędów formalnych. Koniecznie przeczytaj wytyczne i regulamin każdego programu.Na stronie ministerstwa dostępne są także wnioski wzorcowe.

Poniżej garść informacji o poszczególnych programach:

Na pierwszy ogień, oczywiście, Promocja czytelnictwa

Celem programu jest wspieranie wartościowych form promowania czytelnictwa, zarówno poprzez dofinansowywanie innowacyjnych szeroko zakrojonych programów promujących powszechne praktyki czytelnicze, jak i poprzez wsparcie dla przedsięwzięć promujących  najbardziej znaczące zjawiska literatury współczesnej.

A więc tu mogą znaleźć się różnego rodzaju wydarzenia, jak np. festiwale literackie czy kampanie społeczne. Najważniejsze, by nasz wniosek był zgodny z regulaminem i byśmy nasze planowane działania były zgodne z konkretnym zadaniem. W tym programie jest ich pięć:

1. Kampanie społeczne, edukacyjne i promocyjne
2. Festiwale Literackie
3. Wydarzenia literackie i promocja nowości wydawniczych
4. Cykliczne audycje telewizyjne
5. Cykliczne audycje radiowe i internetowe
Kolejny program to Partnerstwo dla książki, jego beneficjentami głównie mogą być biblioteki i księgarnie.

Strategiczne cele programu to zarówno poprawa dostępu do książki w jej wszystkich formatach, jak i wzmocnienie kulturotwórczej roli księgarń i bibliotek.
 A w nim następujące zadania:

1. Prowadzenie szkoleń bibliotekarzy pracujących w bibliotekach publicznych
2. Prowadzenie działań animujących czytelnictwo w bibliotekach publicznych
3. Prowadzenie szkoleń księgarzy zatrudnionych w księgarniach stacjonarnych
4. Prowadzenie działań  promujących księgarnie stacjonarne

Czasopisma, który jak łatwo się domyślić wspomaga publikację czasopism.


Celem programu jest wspieranie najbardziej znaczących ogólnopolskich czasopism kulturalnych, zarówno tych o wieloletnim dorobku i ugruntowanej pozycji, jak i tych, które uzyskały status opiniotwórczych w ostatnich latach.

1. Wydawanie ogólnopolskich czasopism kulturalnych, w tym dla dzieci i młodzieży,w wersji papierowej i/lub elektronicznej.
2.Wydawanie ogólnopolskiego czasopisma naukowego, w zakresie nauk humanistycznych (punktowanego przez MNiSW) w wersji papierowej i/lub elektronicznej.
Projekty dotyczące publikacji książkowych będzie można składać w programie Literatura, ale ten nie został jeszcze ogłoszony. Na stronie ministerstwa jest jedynie informacja, że nastąpi to w późniejszym terminie. Dlatego zalecam śledzić stronę, ale oczywiście również dam znać, gdy ten program się pojawi.


Warto wiedzieć:



A jeśli już masz pomysł na projekt i potrzebujesz kogoś do poprowadzenia warsztatów, szkolenia, spotkania, imprezy, organizacji happeningu czy działania animacyjnego - służę pomocą. Mam doświadczenia w pracy przy projektach unijnych i ministerialnych. No i uwielbiam promować czytelnictwo ;) 

Więcej informacji tutaj

10 komentarzy:

  1. Kurcze, szkoda, że nie mam założonej firmy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No trochę szkoda, ale zawsze możesz wziąć udział w jakimś projekcie np. jako prowadząca spotkania autorskie... ;)

      Usuń
    2. Ewentualnie znaleźć stowarzyszenie, którego cele statutowe wpisują się w Twoje potrzeby :)

      Usuń
  2. Hm.. no właśnie, szkoda, że nie mam firmy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo wartościowy wpis. Dziękuję.
    Kinga

    OdpowiedzUsuń
  4. Super, że promowanie czytelnictwa jest dotowane. Przyda się to bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Garść przydatnych informacji - fajnie i prosto napisane!

    OdpowiedzUsuń
  6. Szkoda że szkolne biblioteki nie mogą brac w tym udziału. Miałbym pomysł na spotkanie autorskie.;)

    OdpowiedzUsuń